sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Miekkailija - hyvä opettaja

Kävin katsomassa Klaus Härön elokuvan Miekkailija. Elokuva on paitsi kuvaus Stalinin ajan neuvostoliittolaisen yhteiskunnan kauheuksista myös loistava tosipohjainen kuvaus intohimosta ja hyvästä opettajuudesta.

Miekkailija (kuva: PKY)
Elokuvan päähenkilö liikunnanopettaja ja menestynyt miekkailija Endel Nelis (1925-1993) pakenee KGB:n vainoa Viron Haapsaluun ja alkaa pienen sattuman kautta opettamaan työläishenkisen koulun oppilaille miekkailua. Koulun oppilaat rakastuvat lajiin ja suuri merkitys tälle lasten innostuksen synnylle on Endelin omalla intohimolla ja persoonalla. Koulun neuvostoajan rehtorin yrityksistä huolimatta opettajan ja oppilaiden intohimo harjoitteluun ja oppimiseen ei sammu. Endelin intohimo on elänyt näihin päiviin saakka, koska hänen ansiostaan Haapsaluun perustettiin yhä toiminnassa oleva miekkailukerho.

Endelissä, hyvässä opettajassa ilmenivät seuraavat piirteet:

  1. Intohimo ja usko omaa tekemistä, miekkailua ja urheilua kohtaan.
  2. Luottamus: opettaja osoitti luottamusta oppilaitaan kohtaan, kuunteli lapsia sekä lasten tarpeita ja määritti toiminnan suunnan tästä muodostuneen kuvan perusteella.
  3. Opettajan halu auttaa lapsia oppimaan ja kasvamaan.
  4. Opettajan halu olla aidosti oppilaiden tukena heidän elämässään ja elämän vaikeuksissa.
  5. Luovuus: niukkuus ja materiaalin puute eivät estäneet tekemästä sitä, mihin oli intohimoa. Opettajat ja lapset tekivät harrastusvälineet itse, kun niitä ei muutoin ja rahalla ollut saatavilla.
  6. Rauhallisuus: opettaja ei menettänyt malttiaan ja uskoaan tekemiseen vaikeitten tilanteidenkaan edessä.
  7. Jämeryys: opettaja oli määrätietoinen aikuinen lapsia kohtaan ja asetti lapsille selittelemättä rajat hyvään käytökseen ohjaamiseksi.
  8. Joustavuus: opettajalla oli kyky muuttaa mielipidettään sekä käyttäytymistään, kun hän havaitsi oman toimintansa olevan ristiriidassa lapsen oppimisen ja kasvun kannalta.
  9. Sinnikkyys: opettaja ei luovuttanut, kun lapset eivät oppineet välittömästi ja opettajan oman ennakko-odotuksen mukaisesti.
  10. Pyyteettömyys: opettaja ei laskenut työtään ja odottanut työstään suoraa tai välittömiä palkkioita. Hän ei myöskään nostanut itseään muiden yläpuolelle vaan täytti oman tehtävänsä.
Endel, hyvä opettaja, sytytti oppilaissaan intohimon uuden oppimiseen, halun ponnistella sitkeästi sekä halun menestyä yhdessä. 


Miekkailija  (Kuva: Kinoteekki)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti