maanantai 25. toukokuuta 2015

TVT -opetuksen pedagogisen tuen kehittämismalleja

Nyt tulee kerrankin lyhyt postaus mutta sitäkin painavampi. Sosiaalisen median pärskeissä törmäsin HAMK:n sipulimalliin ja oman organisaation KamIT:n vastikään julkaisemaan vastaavaan malliin opetusteknologian sekä siihen liittyvien tukipalvelujen kehittämisestä.


Mallit jäsentävät mainiosti TVT-opetuksen pedagogista kenttää TVT-taidoiltaan kaikentasoisille opettajille ja niistä löytää vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • mitkä välineet ja sovellukset ovat opetuksen ytimessä, 
  • mitkä ovat laitteita tai sovelluksia, joista on oltava kiinnostunut tai jotka tekevät tuloaan opetukseen ja 
  • mihin välineisiin on organisaatiossa päätetty kohdentaa pedagoginen tuki

kun mallit yhdistää esimerkiksi aiemmin esittelemääni TVT:n porrasmalliin, on pedagoginen kuva opetuksen nykytilaan ja kehittämiseen suhteellisen selkeä.

Lisäksi linkitän tähän OPH:n OPS-blogin, jonne kirjoitin kuvauksen Kajaanissa tehtävän OPS-työn tämän hetken tilanteesta käytänteiden näkökulmasta sekä TVT:n merkityksestä koulun toimintakulttuurin kehittämisessä.

Kainutlaatuista OPSia – yhteistyö, osallisuus, tuki ja TVT:n kehitystyö ovat toimintakulttuurin muutoksen kivijalat



Linkit:

Viivi Seppänen 2015. KamIT opetusteknologian palvelut

Jaana Kullaslahti 2015. Sipulimalli yhteisen kehittämistyön keskiössä 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti