keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Ilmiöperusteista digiloikkaa käytännössä - aiheena kestävä kehitys ja rahankäyttö



BYOD ja koulun
mahdollistamat
mobiililaitteet
Tänään sain raivattua kalenteriini aikaa ja pääsin kurkistamaan alakoulun arkeen ja ilmiöperusteisen opetuksen järjestämiseen Pietari Brahen koululle. Kajaanin kaupunki sai keväällä OPH:n ja OKM:n avustusta digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen. Avustusrahalla palkattiin perusopetuksen neljä ja esiopetukseen kaksi digimentoria ja muutamille kouluille mahdollistettiin pilottiopettajaparien työ. Pilottiopettajat kehittävät opetustaan kohti ilmiölähtöistä oppimista digitaalista oppimisympäristöä hyödyntäen. Pietari Brahen koulun pilottiryhmät saivat äskettäin heille suunniteltua välineistöä (mobiililaitteita, iPadeja, Chromebookit ovat vielä tulossa). Näin kaksivuotinen kehitystyö lähti lennokkaasti käyntiin. Olen erittäin tyytyväinen näkemääni jo tämän ensikokemuksen perusteella. Tiedän, että myös muilla kouluilla tehtävä työ etenee suunnitellusti. Luotan, että digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen tulee onnistumaan hyvin ja saamme toiminnalla luotua myös pysyviä käytänteitä opetukseen. Mentoreiden jo tehtyä työtä sekä tuotettua materiaalia voi tutkia blogista ICT-pedagogisen toimintakulttuurin kehittämishankke Kajaanissa

Päivän projektin käsiteltävänä ilmiönä oli kestävä kehitys ja rahankäyttö. Aihe on opetussuunnitelman ytimessä. Oppilaita oli kaikkiaan noin nelisenkymmentä erilaisista opetusryhmistä. Opettajat olivat valmistelleet projektia keskenään mutta mikä hienointa, olivat myös oppilaat osallistuneet aktiivisesti opetusmateriaalin suunnitteluun ja valmistamiseen:
Kauppiaan ja asiakkaan arkeen
eläytymistä
  1. Oppilaat olivat tehneet äänikirjan kierrätykseen liittyen, mikä toimi opetusmateriaalina asian opettamiseen ennen toiminnallista osuutta.
  2. Oppilaat olivat valmistelleet qr-koodeja ja niihin linkitettyjä opetusvideoita kauppakäyttäytymiseen liittyen sekä sähköiset oppimistehtävät tältä perustalta toisille oppilaille. Tehtäviin pääsi käsiksi qr-koodin kautta.
Qr-koodin takaa
avautuvaa tehtävää
Lisäksi toimintaan sisältyi Papunetin ja Rahalaakson opetuspelien käyttö sekä yhteen luokkaan rakennettu kauppaympäristö. Perustetussa L-kaupassa oppilaat saivat eläytyä osa myyjinä, osa asiakkaina ja osa kauppa-apulaisina sekä vartijoina ostoskäyttäytymisen harjoitteluun. Tehtävinä olivat mm. ostoslistan suunnittelu, rahankäytön suunnittelu sekä erilaisten ongelmatilanteiden ratkaisu kaupassa käynnin aikana. Oppilaat käyttivät älykännyköitä sekä iPadeja tehtävien tekemiseen. Oppilaista henki toiminnassa aito innostus, ja mikä tärkeää: heillä oli aito halu auttaa kaveria tehtävien teossa. Tämän tunteen rakentamisessa huomionarvoista on se, että ilmiölähtöinen opetus mahdollistaa aidon sosiaalisen toiminnan rakentumisen luokkaan. Oppilaat tekevät työtä yhteisen tavoitteen eteen yksilöllisen tavoitteen sijasta. On hyvä muistaa, että jos halutaan saada aikaan kouluun todellinen muutos, on luovuttava yksilöllisten oppimistavoitteiden korostamisesta ja luotava tavoitteellisuus, jossa painottuvat ryhmän yhteiset tavoitteet. Vain tällaisessa toiminnassa todellinen yksilöllisyys, eli se yksilöllisyys jota itse asiassa tavoittelemme, pääsee toteutumaan.

Oppilaiden "kirjoittama" äänikirja ja yhteinen
opetushetki kierrätykseen liittyen


Lue myös:



Digiloikkaa Kajaanissa - digimentorit ja -pilotit kehitystyön tukena

Kainutlaatuista OPSia – yhteistyö, osallisuus, tuki ja TVT:n kehitystyö ovat toimintakulttuurin muutoksen kivijalat

Koulun tvt-portaille - konkreettista tvt-opetuksen tukea opettajille


Ja vaikka usko emme, ja vaikka epäilemme, on meidän onneksemme maljat juotu... sosiaalinen media on sosiaalinen mahdollisuus

Tasapäistääkö peruskoulu - miten käy lahjakkuudelle ja yksilöllisyydelle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti