tiistai 3. marraskuuta 2015

#pidähuolta #ympäristöstäsi - hyvinvoinnin edistämisen yhteiskuntaoppia

"Viihtyisä ympäristö on tärkeä tekijä hyvinvoinnillemme. Ympäristön laadullisilla tekijöillä on suora yhteys mieleemme, suhtautumistapaamme ympäristöä ja sen ilmiöitä kohtaan. Siistit ja kunnossapidetyt rakennukset, tienvarret, puistot ja virkistysalueet luovat hyvää oloa ihmismieleen. Voimme hyvin ja meille kasvaa tahto huolehtia itsestämme ja ympäristöstämme.



Kajaanin rauniolinnan ympärillä oleva puistoalue on paikka, jossa
 historiaan tutustumisen lisäksi voi kalastaa, hölkätä, bongata lintuja
tai muuten vain viettää aikaa luonnon äärellä 
Liikun aktiivisesti oman asuinalueemme viheralueilla. On ilo huomata päivittäin se, kuinka paljon puistot ja pyörätiet liikuttavat kuntalaisia: frisbeegolfrata kerää aktiivisia pelaajia, leikkipuistossa ja lähiliikunta-alueen peliareenalla riittää pelaajia aamusta iltaan, kuntoilijat ja muut kulkijat nauttivat viheralueiden "palveluista". Puistot ja pelialueet aktivoivat ihmisiä yhteiseen tekemiseen ja ovat siten tärkeitä hyvinvoinnillemme.


Kaupungin ympäristötekninen toimiala hoitaa omaa osuuttaan puistoalueitten kehittämisestä erinomaisesti. Kunnossapito toimii ja alueiden uudistustyö on ollut ansiokasta. Myös meillä kuntalaisilla on vastuu ympäristön kunnosta. Nuorten aiheuttama ilkivalta on valitettavasti harmillisen yleistä näillä paikoilla. Ilkivaltaa ei voi yleistää koskemaan kaikkia nuoria vaan kyse on marginaalisesta joukosta. On muistettava, että valtaosa nuorista käyttäytyy ja käyttää yhteisiä alueita asiallisesti. Tässä on kuitenkin yhteiskuntaopin paikka: sillä rahalla, joka vuodessa käytetään ilkivallasta johtuvien vahingontekojen korjaamiseen, rakennettaisiin vuosittain yksi uusi leikkipuisto tai peliareena kaupunkiin




Vastuu yhteisestä ympäristöstä ja hyvinvoinnista on meillä jokaisella. 
1 vanhempien tehtävä on opastaa lapsiaan arvostamaan yhteistä ympäristöä. Vanhemmat tuntevat lapsensa ja tietävät oletettavasti missä ja keiden kanssa lapset milloinkin liikkuvat. Jos vanhempi ei tiedä, se selviää kysymällä ja keskustelmalla nuoren kanssa. Meillä vanhemmilla on halutessamme pitkä käsi ja sen saa ulottumaan myös nuoren vapaa-aikaan. 
2 Kouluissa on tärkeää, että opetukseen otetaan mukaan säännöllisesti yhteistä ympäristöä ja sen huolehtimista painottavia aihealueita. 
3 Joukossa fiksuus tiivistyy - nuoria on kannustettava myös toistensa paimentamiseen niin kotona kuin kouluissa käytävissä keskusteluissa.
4 Asiallinen puuttuminen ja ohjaaminen on kaikkien asia. Peliareenoilla mopoilu tai leikkipuiston välineistön riepominen näkyy ja kuuluu ja tähän tulisi puuttua asiallisesti - ystävällisesti opastaen, provosoimatta ja itse provosoitumatta. Asiallinen puuttuminen osoittaa nuorille, että heistä ja yhteisistä asioista välitetään. 
5 Nuoret on otettava mukaan ympäristön suunnitteluun. On annettava mahdollisuuksia osallistua. Kun saa vaikuttaa, on valmiimpi ottamaan vastuuta. Tämä on kasvatusta parhaimmillaan. Kun erään alakoulun oppilaat pääsivät maalaamaan koulun piharakennuksen mieleisekseen, on ollut hienoa seurata kuinka myös isommat oppilaat ovat arvostaneet tehtyä työtä. Useamman vuoden jälkeen oppilaiden maalaama piharakennuksen osa on säilynyt siistinä ja kunnossa vaikka tuo koulun kulma on paikallisten nuorten suosima illanviettopaikka. Tässä tullaankin huomioon, että koulupihat ovat iltaisin suosittuja nuorten kokoontumispaikkoja. Olisikin ensiarvoisen tärkeää, että koulutiloihin saataisiin ilta-aikaan nuorille tarkoitettua toimintaa vaikka vain muutamaankin iltaan viikossa. Kyse on tietenkin jossain määrin resursseista mutta myös niiden suuntaamisesta ja työtavoista nuorten kanssa.






Lopuksi

Alamme kaartua vuoden 2015 osalta tilinpäätöksen aikaan. Kevättalvella arvioimme yhdessä Kajaanin nuorisovaltuuston kanssa sivistystoimialan palveluja. Keskustelimme mm. siitä, miten nuoret voisivat omia vaikutuskanaviaan hyödyntäen edistää toistensa asenteita ympäristön viihtyisyyden vaalimista ja arvostusta kohtaan. Puhuimme myös siitä, että jos ilkivallan seurauksien korjaamiseen käytettävää vuotuista rahan määrä saataisiin näin vähennettyä, voitaisiin tuosta säästyneestä summasta ohjata osa nuorten käyttöön ja yhteiseksi hyväksi. Palvelujen arvioinnin aika lähenee ja osana arviointia on selvitettävä, millaista kehitystä tällä alueella on saatu aikaiseksi.




PS. Tämä oli ensimmäinen mobiilipostaukseni bloggerin sovellusta hyödyntäen.


   




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti