tiistai 6. joulukuuta 2016

Havaintoja uuden OPS:n käyttöönotosta - aktiivista, innostunutta ja iloista yhdessä tekemistä

Peruskoulun "uutta aikaa" on eletty reilut neljä kuukautta. Keskustelu peruskoulun ympärillä jatkuu vilkkaana. Työrauha, koulukiusaaminen, digitalisaatio, opetuksen uudistuksen vaikuttavuus ja oppimistulokset puhuttavat. Hyvä näin. Peruskoululla on keskeinen merkitys lasten ja nuorten hyvälle arkipäivän elämälle, kuin myös tulevaisuudelle. Keskustelua yhteiskunnan tärkeimmästä tehtävästä onkin syytä käydä jatkuvasti.

Ehdin raapaisemaan viime viikolla koulun arkea hitusen pintaa syvemmältä ja teimme perusopetuksen tulosalueen johtajan kanssa yllätysvisiitin Lohtajan kouluun. Halusimme nähdä, miltä koulun arki näyttää uuden OPSin aikana. On todettava, että muutosta on tapahtunut ja myönteiseen suuntaan. Luokkien ovet olivat auki, oppilaat tekivät yhdessä töitä ja digitaalisia laitteita hyödynnettiin työskentelyssä. Erään luokan historian jakso oli ohitse ja oppilaat kertasivat jakson sisältöjä tekemällä aiheesta uutiskatsauksia tai eräänlaisia lyhyitä dokumentteja. Toisessa luokassa tehtiin keskittyneesti käsitöitä, joissa pehmeät ja kovat tekniikat yhdistyivät sulavasti toisiinsa. Työskentelyä oli dokumentoitu säännöllisesti OneNoteen, mikä vahvistaa takuulla työskentelyprosessia ja kykyä arvioida, ei vain lopputulosta vaan nimenomaan työskentelyä: mitä olen tehnyt, mitä täytyy tehdä seuraavaksi, missä onnistuin, mitä tulisi tehdä toisin... Ajattelisin, että oppilaan työskentelyprosessiin sisältyy tällaisen työtavan kautta jo automaattisesti itsearviointia edistävää prosessointia. Koululla oli aloitettu tänä syksynä digiagenttitoiminta ja oli mahtavaa nähdä, kuinka vastuullisesti isommat oppilaat ohjasivat nuorempia välineiden käyttöön. Parin luokan isompi Kajaanin ja rauniolinnan historiaa käsittelevä projekti oli valmistumassa päätökseen ja oppilaat harjoittelivat linnan loppuhetkiä kuvaavaa näytelmää. Minulle toiminta näyttäytyi aktiivisena mutta silti seesteisenä yhdessä tekemisenä. Osassa luokkia harjoiteltiin "perinteiseen tyyliin" matematiikkaa, lukemista ja kirjoittamista. Ei uusi OPS ole minnekään näiden keskeisten perustaitojen merkitystä hävittänyt. Tulevaisuudessakin oppiva toiminta edellyttää perustaitojen sujuvaa hallintaa.

Torstai-iltana pääsin seuraamaan Lehtikankaan koululla viitosluokkien (digipilotteja) vanhempainiltaa. Oppilaat olivat opettajia ja neuvoivat vanhempia erilaisten digitaalisten oppimateriaalien ja sovellusten käyttöön. Välineet olivat niitä, joita oppilaat hyödyntävät oppimisessaan päivittäin. Vanhempia oli paikalla paljon, mikä ilahdutti minua erityisesti, koska vanhemmat ovat tärkeä tuki ja oppimisen innostuksen perusta lapselle. Vanhempainiltaan osallistuminen osoittaa lapselle sen, että vanhempi pitää koulua tärkeänä. Oppilaat opettivat vanhempia innostuneesti ja todella reippaasti. Vanhemmat oppivat takuulla jotain uutta. Digitaalinen ympäristö mahdollistaa mainiosti esimerkiksi yksilöllisen etenemisen matematiikassa, paljon toistoja laskutoimitusten osalta ja motivoivaa pelillisyyttä etenemiseen. Kaikkea en osaa tässä edes kuvata. Eivät kynät ja paperi ole kuitenkaan pois käytöstä ja perusasioiden, kuten kertotaulun ulkoa oppimista ei digitaalisuuskaan poista. Oli hienoa päästä näkemään koulutyötä tällaisesta kodin ja koulun vinkkelistä!


Lopuksi

Opettajat tekevät hyvää työtä uuden opetussuunnitelman käytäntöön saattamiseksi. Keskustelin erään opettajan kanssa siitä, kuinka uuden opetussuunnitelman sisällöt koetaan paikoin haastavina ja uudistuksesta koitunut työmäärä tuntuu ajoittain suurena. Jotta huolet eivät pakkaudu uudistuksen esteeksi, on tärkeää että kouluihin luodaan henkeä, jossa pienetkin OPSin eteen tehdyt teot tunnistetaan ja nähdään merkittävinä. On luotava varmuutta edistävää ilmapiiriä. Asenne ja yrittäminen sekä kannustaminen, kokeilut ja virheet salliva ilmapiiri ovat ensiarvoisen tärkeitä. Uusi OPS otetaan käyttöön samalla tavalla, kuten sitä laadittiin: yhteistyöllä sekä suunnitelmallisin askelin. On muistettava, että myös opettajilla uuden oppimisen askellus on eri mittainen eri opettajilla. Taidot, valmiudet ja varmuus kehittyvät eri tahtiin ja tämä omatahtinen oppiminen on mahdollistettava myös opettajille.

Tuoreimmat kansainväliset oppimistulosten vertailututkimukset puhuttava ja antavat viitteitä oppimistulosten heikkenemisestä. Uusi OPS on mahdollisuus parempaan oppimiseen ja kasvuun. Se mahdollistaa aiempaa paremmin yhdessä tekemisen kokonaisuuksien parissa. Se mahdollistaa asioiden tekemisen alusta loppuun saakka, mikä mahdollistaa voimaannuttavien onnistumisen ja oppimiskokemusten toteutumisen oppilaan koulupäivässä. Yllä kuvaamani opetus sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö antavat viitteitä siitä, mitä uusi opetussuunnitelma voi parhaimmillaan mahdollistaa oppilaille. Pamela Metzin Oppimisen Taoa mukaillen voisi todeta:
"Oppilaat ihmettelevät yhdessä ja hyödyntävät näkemäänsä ja kokemaansa pelkän tiedon ja tietämisen lisäksi. Oppilaat luottavat itseensä, eivätkä turvaudu yksinomaan auktoriteetteihin. Oppilaat kykenevät keskenään selkeään ajatteluun, kun opettaja pysyy välillä taka-alalla ja antaa tilaa tekemiselle. Oppilaat innostuvat ihmettelemään asioita, kun opettaja opettaa ilman tiukkoja sääntöjä ja käsityksiä. Opetus on innostavaa!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti